A 2019-es év még erős lehet, aztán behúzhatja a féket a magyar gazdaság

0
49

A 2018 első felében még lassabban haladó uniós pályázati folyamatok év végére felpörögtek, ez pedig 2019-ben még lendületet adhat a magyar gazdaságnak, de ahogy fogynak az EU-pénzek, úgy lassulhat a gazdaság is és akár 2-3 éves ínséges idő is jöhet az uniós pénzek terén – rajzolódik ki év végi fejlesztéspolitikai körképünkből. A szakértők közül többen is azt szorgalmazzák, hogy a meg nem valósuló uniós fejlesztésekből felszabaduló (visszacsorgó) forrásokat 2019-ben a kis- és középvállalkozások eszközbeszerzési és telephely-fejlesztési pályázataira lenne célszerű fordítani, de persze egyre inkább hangsúlyosnak kell lennie a digitalizációs és robotizációs folyamatok támogatásának is. A szakértők várakozásai szerint amellett, hogy a 2021 utáni időszakban kevesebb uniós forrásra számíthat az ország, a támogatásokon belül a hangsúly még inkább eltolódik a visszatérítendő források felé. 

Hogyan ítéli meg a 2018-as évet a fejlesztéspolitikai intézményrendszert (sebesség, panaszkezelés, kifizetések volumene stb.), a megjelent uniós és magyar pályázatok tartalma, illetve a piacon mutatkozó igények figyelembe vételét tekintve?

Kiss Gábor Ferenc, vezető szakértő, FundMonitor

Talán soha nem zajlott még párhuzamosan annyi beruházás, projekt megvalósítása, soha nem volt még egyszerre jelen olyan nagy volumenű támogatás a “piacon”, mint 2018-ban. Mindez a kedvezményezetteket, a tanácsadókat és az intézményrendszert ismét próbára tette. A tapasztalatok felemásak. A fejlesztéspolitika átfogó kapacitásproblémákkal küzd, legyen szó a projektek adminisztrációjáról vagy kivitelezéséről, de az erőforrás-szűkösség az intézményrendszert sem kerüli el. Nem segítette a pályázati világot a választásokat követő intézményi reorganizáció sem, ami érezhetően lassította az előrehaladás ütemét. A nagy adminisztrációs teher mindkét oldalon jellemzően késedelmet eredményez az előírt határidőkhöz képest, legyen szó beszámolási vagy kifizetési határidőkről.

Külön kiemelendő a közbeszerzési kötelezettségek körüli folyamatos bizonytalanság, különösen a “soft” jellegű projektek, tanácsadói, szakértői szolgáltatások tekintetében. E kérdésben mindenképpen javasolt lenne a hatóság részéről további egyértelmű, világos iránymutatások, példatárak kiadása.

Szerencsére a korrekciók – többlet kapacitások bevonása, adminisztratív egyszerűsítések, online pályázati rendszer fejlesztései – minden oldalon megindultak, ezek időbelisége viszont a ciklus második félidejére fordulva nem a legszerencsésebb. További kedvező tapasztalat ugyanakkor a kedvezményezett és támogató felek “egymásra találása”, a partnerség és a közös érdekkövetés érvényesülése, vagyis a projektek szabályos, hatékony és hatásos megvalósulásának elősegítésére való törekvés az érintettek részéről.

Szebeni Dávid, stratégiai igazgató, Enrawell

A gyakorlatban projektek szintjén kettős tapasztalatokkal gazdagodhattak a projektgazdák. Látható, hogy a korábbi dömpingszerű pályázati kiírások jelentette munka után az intézményrendszer kapacitásokat tud átcsoportosítani a megvalósításra, így egyes operatív programokban (TOP/VEKOP, GINOP) az érzékelt ügyintézés a futó projektekben tavalyhoz (2017-hez – a szerk.) képest gyorsult. Ugyanakkor például a Vidékfejlesztési Program továbbra is a jogszabályi határidők többszörösét kitevő elbírálási csúszásokkal küzd, ez pedig jelentős nehézségeket okoz a projektgazdáknak. A Pest megyei kompenzációs pályázatok levegőhöz juttatták az érintett települések egy részét, ám a valós fejlesztési igény a keret többszörösére rúg.

A kifizetési kérelmek feldolgozása és pénzügyi rendezése a saját szubjektív tapasztalatok szerint az elvi határidőkön túlnyúlik. Az önkormányzatok jelentős részét meglepte 2018-ban az előlegek államkincstári számlára vezetésének kötelezővé tétele. A kormányzat részéről ugyanakkor a lépés logikus volt, csak az a különös, hogy eddig várt vele. A likviditási nehézségek azoknál a projektgazdáknál jelentkeztek, akik az előleget átmenetileg más kiadásaik fedezésére használták (volna) fel. Ez természetesen szabálytalan, de a gyakorlatban biztosak lehetünk benne, hogy ha valaki nagyon akarja, találhat ilyen projektgazdát.

A Portfolio teljes szakértői körképe itt olvasható.