Öt értékes javaslat, amivel Magyarország még jobb hely lehetne

0
278

Számos előremutató változásnak lehetünk tanúi jelenleg a magyar adórendszer átalakítása és az elektronikus közigazgatás fejlesztésében Magyarországon. Úgy tűnik, hogy a kormányzat a korábbi ciklusok gyakorlatához képest sokkal érzékenyebb a különféle szereplők javaslataira. Elég, ha csak a számlázó programok elektronikus NAV kapcsolatára vagy a járulékcsökkentésre gondolnunk. Milyen további változások jelenthetnek még segítséget a vállalkozások mindennapi adminisztrációjában?

Ez a cikk gyakorlati példák mentén mutat be további javaslatokat a vállalkozások adminisztrációs illetve adóterheinek könnyítése érdekében.

1. Adók és járulékok automatikus beszedése

Egy átlagos magyar mikro- és kisvállalkozás, amelynek legalább egy alkalmazottja van, a havi bérszámfejtés alkalmával hét darab különböző NAV számlaszámra kénytelen átutalást teljesíteni. Ehhez időről-időről hozzá kell számítani az ÁFA átutalásokat (éves, negyedéves vagy havi), a társasági adót, a helyi adókat valamint olykor az EHO-t érintő tranzakciókat. Az elsősorban nagyvállalatokra jellemző automatizált eseteket nem számítva, az 1-249 főt foglalkoztató vállalkozások, az egyszerűsített adózási formákat (KIVA, KATA) választó vállalkozásokkal korrigálva megközelítőleg 9,4 millió darab átutalást teljesítenek havonta (átlagosan havonta 8 átutalást feltételezve az alapsokaságra.). Ez az átutalás mennyiség közel 760 emberi munkaévbe kerül havonta, azaz egy évben több mint kilencezer teljes állás idejébe. (Csomagban jóváhagyható utalásokat használó netbankot, beállt vállalkozási rutint feltételezve, beleszámolva a fizetendő járulék, ÁFA és TA összesítő exportjára, elküldésére, elolvasására szánt időt.).

A teljes cikk a Portfolio.hu-n olvasható.